07 July 2009

mana satu TAKDIR terbaik untukku??


Aku keliru.keliru lagi..semasa program MINDS '09,berlakulah mesej2 antara aku dengan mai..

mai:salam,mak aku cakap ko bleh mitak usim lg,nk x??

aku:nak camne?aku dh dftr dh kat ump ni,mana leh dh??

mai:boleh tukar.wat rayuan kat dekan la.kalu nak,mak aku leh tolong..

aku:ermm..aku nk lorr..nk sgt2..ko pun tau aku camne..abis,pndftrn aku kat ump ni burn la?nati aku bncg nga mak aku dl la..
mai:ok.ko bncg la dl.wat istikharah sekali.




huhu..aku mesej nga sumer member2 aku,tanya pendapat..YA ALLAH..kenapa pilihan ini berlaku sekali lagi..seyesli..aku mmg tak suka UMP..UMP is not my dream uni...paling aku terasa sekali kerana sepanjang minggu minds dan sejak aku tiba di UMP,aku seringkali berdoa dengan ayat ini...


Ya ALLAH,jika UMP ialah tempat terbaik untuk diriku,bukalah pintu hatiku dan lapangkanlah dadaku untuk menerimanya..

Ya ALLAH,jika inilah tempat untukku,tetapkanlah imanku dan peliharakanlah diriku dalam iman kepadaMU..

Ya ALLAH,aku redha dengan segala ketentuanMU..



Disebabkan doa itulah dan dengan mesej mai yang secara tiba2 membuatkan diriku tersentak..petanda apakah ini??ALLAH makbulkan doa aku ke??

Aku takut sangat sejarah berulang lagi..inilah kejadian yang sebijik sama dengan apa yang berlaku kat aku masa di UNISEL dulu..hoho..kecewa bangat!!!

Kali ini aku ikut kata my mum,aku mesej kat my mum,my mum reply belajar kat mana2 pun sama jer..yang penting diri kita..aku diam jer..my mum tahu aku kecewa nga jawapan dari dia..tapi aku tak kesah..aku dah nekad..aku redha..tiba2 jer..tengah2 program MINDS tu..my mum call..rasa bersalah la tu mesej camtu...my mum kata kalau nak g usim,beritahu awal2 sebab nak settle urusan senang..lagi la haru..aku nak satu jawapan yang pasti..bukan delima yang tidak bernoktah..


Masa selesai majlis ikrar pelajar,aku mesej mai lagi...


aku:salam,mai..aku rasa tggu aku sambung master la kat usim,papepun
tq a lot,doakan kejayaan aku disini..


mai:ok.xpa.at least ko tau ko still ada tempat kat usim



huhu..walaupun pada awalnya aku tak suka UMP,tetapi aku tetap bersyukur kerana ditawarkan tempat di ipta..maybe inilah rezeki yang sepadan dengan result yang kubawa (nak jugak demand lebih2 tu) .huhu..syukur dalam paksa..ampunkan hambaMU,Ya ALLAH..aku akan berusaha untuk mencintai UMP ini..


Ada seorang sahabat pernah bertanya penting sangat ke ko nk g usim..
Yupp,agak penting!!

Kenapa??

Sebab aku takut dengan diri aku,aku nak suasana islamic..

Sape kata kat ko yang usim islamic,semua sama jer..yang penting diri kita..
At least,disana ada guide untuk aku..aku perlukan semua tu,aku nak baiah yang terbaik..
Kat mana2 pun sama jer,ingat ada hikmah ko disini,yakin dengan janji ALLAH..


seyesli..aku kecewa dalam ramai kawan2 aku,aku yang tidak mendapat tempat di uni yang ternama..huhu..demand lagi..seorang yang aku kagumi turut mencebik bila ku katakan aku bakal menyambung pengajian di UMP..terasa sedih sekali..Maka,bertambahlah ketidaksukaan aku kat UMP..sabar je la...

Debaran terasa,langkah harus maju supaya tidak ketinggalan lagi..
YA ALLAH,bantulah hambaMU ini..
wahai diriku,bangunlah..
gagal sekali tak bermakna gagl untuk selama-lamanya..
wahai diriku,sejarah telah membuktikan,
kau pernah berjaya..
kau pernah melakar nama..
kalau kau jatuh hanya sekadar SPM..
betapa teruknya diri kau..
bangunlah..
hidup ini bukan mimpi lagi..
jadikan ia satu realiti walaupun ia masih di dunia fantasi..
aku yakin kau boleh,
rezekimu disini..
terima seadanya..
biarlah orang lain mencemuh kerana memilih UMP..
namun,bangkitlah..
kau hidup bukan kerana mereka..
kau hidup untuk ALLAH..
wahai diriku,,
jangan dikisahkan lagi tentang kehebatan UMP..
berusahalah untuk jadi yang terbaik di UMP..
AKU YAKIN KAU BOLEH..
kerana KAU adalah DIRIKU..
usahlah pertikai takdir ALLAH untukmu..
DIA berhak mutlak untukmu..
kerana kau milik DIA..
Wahai diriku,binalah kecemerlangan sahsiah kau..
tampal apa yang masih berlubang..
wahai diriku,pengalaman betul2 mendewasakan kau..
aku bangga dengan kau..
kau mengalami benda yang orang lain tak alami..
teruskan kecemerlangan..
buktikan kau mampu berjaya di UMP..
kau BOLEH!!!PASTI BOLEH!!!!!!!!!!..
dan kau perlu tahu..
ALLAH campakkan kau disini..
supaya kau tahu dan sedar...
bahawa tarbiyyah itu mahal harganya..
semahal harga syurga di akhirat kelak..
tak mudah untuk dimiliki..
namun tak mudah juga untuk dikekalkan..
kau lahir di bumi baiah hasanah..
disini,berjuanglah untuk mempraktikkan baiah itu...
dalam menempuh dugaan nafsu remaja yang mencengkam ini..
semoga kau tabah..
aku redha,YA ALLAH.............


ingat,tiada mana2 takdir terbaik untuk kita,kerana semua takdir yang ALLAH kurniakan adalah yang terbaik dan tidak berlaku dengan sia2..carilah hikmah dalam setiap ketentuan ALLAH supaya timbul rasa kesabaran dan kesyukuran... huhu!!!!!!!!!!!!!!!!

8 comments:

mujahid_islam said...

salam dik...ana senior dr sahabat masjid (SAHAM)...mula2 mmg kite x minat pd UMP...ana pn sme...tp lme2, ana syg sgt, smpi nk kuar dr UMP pn rse berat hati...UMP ni prnh dipanggil U.Islam M'sia Pahang...sbb org tgk UMP ni islamik...U islam,tp diri x kuat ngan islam...yg pnting diri kita kuat dgn Islam...

mujahid_islam said...

so, sme2 kuatkn diri kita...bguslh dh mula syg UMP =)


".....boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan
boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah
mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."

bisikan hati said...

wassalam..insyaALLAH..
sedang membaiki diri untuk lebih baik lagi...
try to be happy here..
try to love here..

nur husna said...

salam, alhamdulilah qilah sambng kat ump, hmm, blaja kat mana2 same je, kalo qilah nak suasana islamic , qilah x semestinya cr kat u je, dekat ump sdr bole dibina, u can do it, kita mahasiswa pya pendrian, huhu.. smgt mahasiswa plk..papepon the truth is yg belajar adlh qilah sdr,well u know urself,i'll aways support u.. chayok!! basha!!

bisikan hati said...

wsalam..ermm..ana try la skarang ni..
anti doa kat ana yer!!!
i'll try my best!!!
huhu..rindu lak suasana PI dulu...

unguviolet said...

salam Qlah sahabat yg kusayangi...
sabar la,aku tau mu buleh!!!

walaupun aku jauh n ssh nk contact,tp aku kt blkg mu sokmo..
jgn pandang belakang...hehe
teruskan perjuanganmu sahabat..

Qlah,maafkan aku sbb xleh wt gapo2 pun ko mu,dh la jarang b'hubung..
mu sedih tp aku xpanda nk bg semangat ko mu..
apa2 pun innallah ma'ana..

bisikan hati said...

wsalam mien yang jauh dimata dekat dihati...
huhu...so k...thanks atas sokongan mu...
i love u so much...
i also miss u...
chayok sep2 cuci!!!

Nikuve said...

Salam..
Well... lebih baik jika boleh masuk Uni Islam.. pada uni biasa. namun mana2 pun sama (maybe).. gud luck... istikharah byk2.. insyaAllah kejayaan menantimu dimasa hadapan.