11 October 2009

Penat tapi BEST!!!Terkilan tapi ENJOY!!!!!!

ceria dipagi hari sebelum bertolak ke sungai lembing...



Alhamdulillah,pada 10 dan 11 Oktober,aku selamat sudah menjalani kem briged siswa yang wajib tuk sumer student first year degree..huhu..memang best tapi amat mencabar.Disinilah bermula segalanya.... Pagi 10 oktober lagi,awal2 lagi kami(kami=aku dan group 7 briged) bertolak ke sungai lembing.Kami ditempatkan di sungai lembing,mula2 memang cuak,ingat kena ragging teruk2.Sampai jer,rehat jap sambil tunggu pegawai sukan UMP datang,tapi disebabkan beliau datang lambat,maka kami telah dibriefing oleh ketua jurulatih kami,Encik Yusoff.



hero-hero briged 7 a.k.a classmate aku daaa...



salah satu gerombolan C12LBS....



Aktiviti kami awal pagi itu ialah hiking 3 bukit-bukit batu putih @ bukit raja,bukit senggugut dan bukit panorama.Memang mencabar sebab perjalanan yang jauh sangat2,tak pernah aku hiking bukit sejauh itu.Agak meletihkan.Aku dapat satu group nga Nana.Aku yang sepatutnya menjaga Nana yang kecik tu,namun apakan daya,dia yang menjaga aku.BEST oiii!!


ko ok tak ni?

qila,ok tak?

ko camne?




Itulah kata2yang selalu diucapkan oleh Nana tuk aku,memang concern giler,terharu pun ada,huhu..sebenarnya,dia risau sebab dia dengar nafas aku yang kuat sangat2 dari belakang..memangla..aku kan ada lelah,mana leh letih2 terlampau,awal2 ag aku dah beritahu dia.Sepanjang jalan aku diam jerr,tapi setiap kali berhenti, mulut aku terus bertutur tuk menjalankan fungsinya..kuikuikui..tapi saat hiking ni memang mengajar aku erti persahabatan,kerjasama dan tolak ansur..huhu..indah sangat2 ukhuwwah yang terbina antara kami..Saat sampai dipuncak bukit yang ketiga-bukit panorama,cik qis telah melakukan "amal jariah" disana..hahaha..hanya kami2 jer taw..saat tiba diatas sana jugak,tidak semena2,tangan aku turut kejang,amat lenguh sekali, Nana dan Ju (ketua group aku) telah bersusah payah mengurut tangan aku agar kembali normal.Atas puncak bukit tersebut juga,kami dikehendaki mempersembahkan bakat2 asas pertolongan cemas tuk dinilai markah.Selesai sahaja,kami terus turun dari bukit tersebut.Aduhaiii,lemah longlai kaki ku yang cantik ini...Ingatkan dah abis dah adegan2 menarik,rupa2nya tidak.Apabila mahu bertolak pulang ke kem kami,ayu lak wat hal,dengan tiba2 jer dia pengsan..aduhaii..terpospone la kami sumer tuk balik kat kem.Ayu pengsan sebab teramat letih rasanya lagipun kaki dia memang sakit.sakit sendi ke saraf...lupa lak..huhu..tak sesuai pun nak wat aktiviti lasak ni.Tiba di kem,kami diberi makan tengah hari dan solat zohor & asar kul 4.30 petang.Seterusnya,pasang khemahlaa..Petang tu kami dibenarkan main disungai dibelakang kem.Aku tak mandi pun,cuma basahkan kaki jer..nak gak mandi tapi memikirkan akan naik dengan pakaian yang basah akan membuatkan ia melekap dibadan,so,baik takyah mandi kan.petang tu rehat2 jer sebab program akan bermula kul 11.00 malam nanti.



kami diawal perjalanan ke sungai lembing camp...







akhirnya,mereka terlena....



Lebih kurang kul 9.30 malam gitu,kami diberi taklimat tuk night walk..mula2 memang aku takut ugak sebab kami akan dilepaskan hanya satu group setiap setengah jam tanpa diikuti jurulatih.Hanya kami2 jerr.Mulanya aku takut ugak,tapi memikirkan Nana & Ramlah yang turut hilang motivasi buat seketika,secara tidak langsung keberanian aku menyerlah..cehhwahhh..aku counsell la diorang dulu awal2 tu..seyesla..takut sihh..first time masuk hutan tebal 8 orang jerr..waktu malam lak tu..macam2 bunyi aku dengar taw,cuma jangan panik jerrr..tapi da best pengalaman buat aku..kami kena cari rumah tinggalan yang kosong tuk menamatkan misi ini-MISI OSAMA BIN LADEN.Berdebar sihh masuk rumah kosong ni tuk cari mesej Osama tuhh..aishh..berjam2 kami cari still tak jupe2..sehingga kul 2 pagi taw..memang seram gak duk rumah tu lama2,tapi bila fikirkan ketujuh2 group perempuan ada kat situ,so,level takut tu turun sikit..macam2 aku baca ayat masa duk dalam rumah tu..ayat tuk jupe barang la,ayat kursi la..hahah..nak dapat markah tinggi kan,macam2 usaha yang dibuat..huhu.last2 kami dan 4 group lain tak berjaya.Yang berjaya hanya group 1 dan 3 sahaja.TAHNIAH!!!.ni la bab terkilan aku..aku dah agak dah kalu group tiga jupe kat bilik 1,group 1 kat bilik 2,mestila kami group 2 duk kat bilik 3..huhu..tapi redha jerr la..dah nasib badan..kul 4 balik kem,terus lena diulit mimpi sehingga pagi esoknya...



Pagi esok,lepas breakfast dan diberi taklimat kami dikehendaki memasak secara gotong royong..bestt sangat2..sebab aku suka jenis kenduri gini..walaupun aku dilahirk
an dan dibesarkan dibandar namun aku sukakan suasana kampung.sangat seronok...walaupun nasi yang kami masak lembik,tapi mendapat pujian positif dari jurulatih.Kem kami berakhir dengan membuat perangkap.Group kami gagal lagi,tapi takpela yang penting,USAHA!!kul 3 lebih2 gitu,kami pulang ke UMP.. Setibanya dibilik,aku terus tido,malam tu,aku nga qis terus print tutor math tuk kuiz malam esok,konon2nya nak study,tapi terlentang terus sapa pagi esok..letih la..hadiah balik kem ini ialah badan jadi gatal2 dan merah2...kaki sakit2 dan sengal2...




LASTLY..................

prepare tuk test math malam esoknya...fuhh..penat sihh...papepun..good luck!!!






notakakiku1:syukran jiddan tuk Encik Yusoff dan pegawai2(pegawai ke??..konfius!!) yang membantu beliau menjaga kebajikan kami semua.semoga berjumpa lagi.

notakakiku2:Mula2 ingat En.Yusoff ni garang,tapi bukanla tegas jerrr..

notakakiku3:sayang sangat2 nga sumer sahabat aku,concern sangat yer kamu..mmuuuaahhhh!!!terima kasih atas ukhuwwah yang berharga ini...

notakakiku4:Menteri Nana,Bobby Karman,kari allapagas,abang baju merah,girl hitam kuning-tu sumer memori time kita berada di kem,hanya kita2 jer taw maksudnya..akan ku kenang memori ini tuk selamanya bersama kamu.(cehhwahh..jiwang lak)..

notakakiku5:kredit dan trimas kat syuk (our briged leader) & sarah kerana bersusah payah send pic2 diatas.

notakakiku6:aku taw malam night walk tu,sebenarnya jurulatih2 kita ada jer sekitar kita termasuklah semasa kita sumer meredah hutan,sebab tu aku berani tuu..huhu..jangan tipu kami laa..

notakakiku7:Raihanah kata (cosmate aku) kata banyak group yang nampak 'something' sewaktu night walk tu..huhu..seyes..aku terhijab waktu itu,kalu tak,memang meraung2 dalam hutan tu..tak hairan kalu benda tu wujud sebab kami start night walk ketika jam 12 till 4.00 pagi..soo scary daaaa....

notakakiku8:udah2laa.. aku rasa ni post yang paling banyak notakakiku rasanya..

0 comments: