29 April 2011

al-insyirah

Assalamualaikum..

Mahu tadabbur surah Al-Insyirah. Dulu2, saya selalu baca surah ini sebelum menghafal dan untuk study. Kali ini saya mahu mengingatkan diri sendiri apa isi yang tersirat disebaliknya.




بِِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Dengan Nama Allah, Maha Pengasih, Maha Penyayang




أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ
1. Bukankah Kami telah melapangkan dadamu untukmu?

وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ
2. Dan mengangkat bebanmu dari (pundak)mu,

الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ
3. Yang telah memberatkan punggungmu?

وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ
4. Dan meninggikan untukmu sebutan kamu?

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
5. Karena sesungguhnya bersama setiap kesulitan ada kemudahan,

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
6. Sesungguhnya bersama setiap kesulitan ada kemudahan.

فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ
7. Maka jika engkau sudah bebas, tetaplah tabah bekerja keras!

وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ
8. Dan jadikanlah Tuhanmu sebagai tujuan [kerinduan] engkau semata!






sangat indah  makna ayat-ayat ini..sungguh,janji2 ALLAH itu pasti...
mohonlah pada ALLAH
doalah pada ALLAH
tanpa putus asa.


Kita selalu ingin memiliki sesuatu yang bukan sepatutnya kita miliki..
Bila tidak dapat, macam2 diungkitnya...
Padahal dah banyak nikmat ALLAH yang kurniakan.
Butakah kita??
Tidak bersyukur langsung..




Ya ALLAH, kurniakan aku kecukupan waktu yang penuh berkat!
Ya ALLAH,jadikan aku dalam kalangan hamba-hambaMU yang bersyukur~






Minggu ini sahaja, sudah cukup 3 kali berturut-turut saya menjadi cengeng dengan mudahnya. Setiap itu, pasti tergiang-giang ayat ini.. T-T



katahatiku1: entry ini ditulis semasa menyiapkan SDD..dan2 jer kan...siap photoshop n photoscape lagik...hehe...kena kurung dalam library lagi...bagus jugak..baru ko study kan qila!!
katahatiku2: 2 more paper left...doakan agar segalanya dipermudahkan....=)
katahatku3: walau apa yang terjadi,senyum sajalah..=))





2 comments:

LadyBird said...

"Sesungguhnya bersama setiap kesulitan ada kemudahan."

ia sentiasa memberi kekuatan untuk akak meneruskan langkah2 yg tersisa andai akak rs betul2 tak larat nak lalui musibah..

cikmamal said...

mekasih qilah.. :)
1 ilmu baru untuk aku..