22 September 2011

Rezeki: kedekut @ jimat?

Assalamualaikum..

Haaaa...tersentak tak tajuk entri kali ni?Mari sama-sama menyapu sawang diblog.

Topik kali ini berkaitan rezeki okies.Pengertian rezeki sangat luas. Rezeki ke nikmat ke semuanya sama saja.Ianya bergantung kepada definisi yang kita berikan. Dapat masuk shower untuk mandi disaat waktu puncak tanpa berebut dan beratur pun rezeki okies (finee....aku baru abis mandi,jalan dengan bahagia sebab takyah berebut walau waktu dah 7.30)

Kita semua kena ingat rezeki yang ada,nikmat yang ada semuanya milik ALLAH.Apa yang kita ada,apa yang kita miliki,apa yang kita sayangi sekarang ni semuanya pinjaman ALLAH.Bila-bila masa sahaja ALLAH boleh tarik balik apa yang kita ada. Kita ni tidak punya apa-apa pun,bahkan nadi yang berdenyut,nafas yang dihela,jantung yang berdetak semua milikNYA.

Janganlah terlalu angkuh menongkat langit. Andai ada rezeki lebih,pandai-pandai la kongsi-kongsikan. Janganlah juga terlalu berkira. Kita hidup atas bumi ALLAH ni.Segalanya DIA yang berrhak dan tentukan. Janganlah terlalu berjimat sehinggakan barang keperluan sendiri perlu diungkit-ungkit sedangkan bukannya luak sedikit pun.

Jangan lupa firman ALLAH ini;

Firman Allah :
"Dan Allah memberi rezeki kepada orang-orang yang dikehendakiNya tanpa batas"
Surah Al-Baqarah ayat 212 


"Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa hisab"
Surah Ali Imran ayat 37 


Berjimat itu bagus dan perlu namun berpada-padalah.Jangan sampai menjadikan orang lain mangsa.Jangan buat orang lain menyampah dengan diri kita.Jagalah hubungan sesama manusia. Rezeki semua orang telah ditentukan. Jangan terlalu berkira dengan ALLAH sedangkan ALLAH tidak pernah berkira dengan kita. Oksigen yang disedut ini adalah rezeki juga. Nikmat ISLAM dan IMAN juga rezeki dari ALLAH yang paling agung. Jangan dan jangan okies.Jangan terlalu obses dengan rezeki yang ada. 


Usah risau dengan rezeki yang kita kongsi itu.Allah tidak sesekali zalim.Zalim itu sifat mustahil bagi ALLAH. Yakin dan percayalah ALLAH akan kurniakan rezeki yang berlipat kali ganda lagi dengan apa yang kita kongsi itu. ALLAH maha kaya. Kekayaan ALLAH sangat cukup untuk memberi kita semua rezeki. Rezeki itu milik dan hak ALLAH. Kita nie hamba yang tersangat hina. Maka, kongsilah rezeki kita yang ada semampunya!



Berdoalah agar hidup kita sentiasa dimurahkan rezeki. Berdoalah agar hidup kita sentiasa diberkati. Berdoalah agar kita hidup dan kita mati dalam keadaan husnul khatimah. Berdoalah agar hidup kita sentiasa dipermudahkan.Berdoalah agar pengkahiran kita nanti di syurga. Kunci utama,berdoalah!


Rezeki datang dan pergi. Bagi yang tidak tahu bersyukur, RM1000 sehari pun belum tentu cukup. Lain pula dengan mereka yang reda dan bersyukur,RM5 sehari pun sudah memadai untuk menjalani hidup.Maka,banyak-banyaklah bersedekah dengan rezeki yang ada. Janganlah kedekut sangat.Bersedekah kepada diri sendiri pun tidak mengapa asalkan kena caranya.Kesimpulannya,jangan jadi bakhil.






* Lupa emel dan password blog PSM....huwaaaaaaa*




katahatiku1: Memiliki keluarga yang bahagia juga suatu rezeki/nikmat dari ALLAH juga kan? =.=
katahatiku2: Someone asked me,how about my feeling right now? My answer is; bayangkan  lori balak bertayar 16 memijak sebiji telur mentah yang belum dimasak, itulah hati saya,tiada punya perasaan lagi. I'm loser and nothing. Buatlah apa saja,sudah tidak kesah dan tidak peduli lagi.Biar orang buat kita jangan kita buat orang.
katahatiku3: Kandungan entri tiada kaitan dengan sesiapa, hanya lantunan idea yang entah apa-apa.sekian!
katahatiku4: Mari bersyukur atas segalanya,atas semuanya..Thanks Ya ALLAH!




2 comments:

ayu_mafiaUMP said...

ohhh darlingg!!!love u laaa...like ur entry kalii neh...ahhahaha....hope ade laa y akn baca n berubahh...kekeke^^

qeela said...

owhhh....thankss...peringatan untuk aku juga!!!ngeeeee